FOR ALL VISITOR


Make a Lady Bug Note at BlingPixie.com
stat: link: Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... hide:

20130724

103 belajar dari kehidupan

assalammualaikum..


Mak bagi aku guna hp since aku dahjah5.. 
Aku  : mak nak topup 
Mak. : u must use ur own money, kumpul dr duit sekolah k. Tp ingt, jgn mencuri. 
Aku  : emmm :( ok

Dia ajar aku untk pakai brangn mahal2 
until one day bila aku membesar aku pulak yg minta brg mahal 
Aku : mak nak baju RM$$$$ 
Mak : beli lah..buat u must got it from ur effort.. Buat laa pape kerja asal halal k.. 
Aku  : tapi slalu mak belikan.. 
Mak : for a certain, yes mak belikan..zira dah form 2 k. Kena belajar hidup k. Dapatkan apa zira nak jgn amek kesempatan atas org n hak org.. 
Aku  : emm (T_T)  ok

aku memberontak, sbb puas dimanja dr kecik. 
Ok fine i'll fine money by my own self..
sebab tu lah wujudnya blog nih..carik duit dari blog..mekasih nuffnang..!

One day mak belikan something yg aku kira sngt mahal..mak bg..aku suka sngt2.. 
Then i said

Aku  : tq mak, syg mak sngt2..tp kenapa belikan nih  
Mak : saje, mak rasa zira sesuai sngt ada benda ni.. 
Aku: mak, zira ada duit laa..zira dah boleh beli.. 
Mak: sape ckp ni free, zira kena bg mak duit tu. 
Aku: alaa.. (dlm hati)..yela2 nah..( sambil bagi mak duit)

Mlm tu g pasar mlm..jalan2.. Then nmpak pengemis..
Mak benti dpn pengemis dan keluarkan duit jumlah yg besar. 
Then mak bg org tu mak ckp, " pakcik simpan dlm kocek, besar jumlah ni"
Si pengemis buta menggangguk.

Balik tu dlm kereta aku berbual. 
Aku  : bnyk nye mak bagi org tu duit.
 Mak  : tu duit zira td.

 (mak senyum sambil berdoa dpn aku, "Ya Allah, jdkan anak ku nadzirah seorang yg pemurah bila dia berharta , sabar bila derita , rendah diri bila dia di atas , redha bila di uji")

 Aku menitis air mata smbil pelok mak..

 Mak: mmg mak bg duit tu bnyk , mmg duit zira bg td, bila berharta kita sedekah ye syg. Allah smpaikan harta pd kita untuk diberi pada yg lain.

dulu mak suruh carik duit sendiri..
sudah berduit, mak ajar aku sedekah..
walaupun aku masih bersekolah..mak mengajar sesuatu yg hebat dlm diri aku
Kdg2 mak mendidik aku dgn cara yg sngt simbolik..tq mak...

Tapi sume ni dulu..kisah zaman sekolah..
Skrg dah besar..ko mintak jek laa hape pun..
Sume dia belikan..asal bkn barang merepek2...
Kadang2 xmintak pun mak belikan..
paling mak suke balikn aku baju..
Sbb mak ckp..masa mak kecik x dpt nk pakai bj cantik2 n susah nk bergaya sakan..
So bila ada ank pempuan.. Dia puas kn hati dgn cara belikn aku mcm2 baju..
lagi2 kalo tengok gambar masa aku baby...dah mcm ank patung zimbabwe aku tgk mak bagaikn aku..hikhik..
 
*** ----------------------***

aku anak kedua.. yg sulung abg..
dan ada adik..
masa kecik, kalau bergaduh.. atau berebutkan sesuatu..
kadang2 adik beradik lain mengalah..
kadang2 aku yg mengalah..
pernah terjadi suatu hari..
adik aku terbuat silap, and mak marah sangat2..
mak tny pada aku..
"sape buat nih?"
sebabkan malas nak bising-bising and runsing kepala..
aku jawab 
"akak yg buat"

bila balik rumah mak tau bukan aku yg buat..
lagi dia marah.. sambil meninggikan suara

mak  : kenapa zira cakap zira buat?
aku  : mak tengah penat, zira malas nak gaduh2

mak   : kalau bukan salah zira, kalau bukan zira yang buat.. jangan berlagak jadi hero nak menyelamatkan keadaan..
aku nanges (aku mmg kuat nanges)

mak  : dah jgn nak nangis lagi.. (mak pelok aku)..mak nak cakap ni, zira satu hari akan dewasa, akan ada ramai orang baik dan jahat keliling zira yg zira x sedar. kalau itu kita pny pertahan kan.. kalau x mampu pertahankan.. baru kita redha.. kalau sesuatu tu bukan salah zira, zira tegakkan hak zira.. xkan kena saman 1 juta pun zira nak ngaku.. xkan smpai dijatuhkan hukuman gantung zira masih nak mengaku..kita jadi orang kena pandai buat pilihan..
aku  : tau, tapi hal ni kecik jek kan..
mak  : setiap perkara bermula dr yg temeh remeh dan hal kecik2..ingat k.

aku belajar untuk memperjuangkan hak dalam bertawakal..sehingga ke hari ini..
andai sesuatu itu bukan milik dan hak aku..
aku terlalu redha..dan terlalu sabar..
terima kasih mak dengan didikan ni..


_*_*_*_*_*_*_*_*_*_




One day.masa aku form 4 xsilap..duit aku hilang dlm rm50..
 disebabkan tu duit yg aku carik..aku sngt2 terasa kehilangn duit..
 Aku ngadu pada mak ayah. 
Ayah mmg xkan marah aku kalau sesuatu berkenaan duit..
tp mak slalu bg nasihat dgn cara yg sngt simbolik.

 Mlm tu pergi solat jemaah di masjid. Sampai di masjid..
terus mak masukkn rm50 ditabung masjid.. 
Then masa nak solat mak ckp, zira kena redha dgn rm50 yg hilang tu..
anggap macam mak sedekah rm50 td k..aku macam..errkkk ok..

Smggu lepas tu.
 Aku tgk ada rm500 atas meja bilik..
aku tny mak.

 Aku  : mak ni sape pny?
 Mak  : anak mak yg name nadzirah pny.
 Aku  : bile pulak zira ade duit letak sepah2.. 
Mak  : mak dpt duit koperasi + bla bla bla.. So.mak teringat duit zira yg hilang, mak rase rm500 ni zira yg pny..
 Aku : zira hilang 50 bkn 500
 mak : zira janji Allah janji yg plg pasti, 1 kita beri.10 Allah pulangkan..mak pun tekejut dpt duit tuh..mak dpt 500++ so zira amek 500 k..lebih tu duit minyak mak..hahahaha 
Aku : mak ni, ni duit mak laa..mak yg sedekahkan ari tu.. 
Mak: mak niat nama zira, zira kena ingt, x semesti nya Allah sampaikan rezeki kita terus sekelepuk pada kita. Mungkin Allah lalu kan pada orang lain..macam skrg..Allah lalu kan pada mak, so mak kena bgi zira..


aku senyum pelok and pandang mak.. 
Mak adalah org yg plg hebat aku pernah jumpa..
 Aku pelok mak lama2.. 
Aku suka pelok mak smbil dgr degupan jantung mak.. 
sebab aku satu2 nya anak mak yg diberi susu badan sepenuhnya..
mesti lahh dari kecik aku dgr degupan jantung mak.. :')
Sbb tu kalau kwn2 fb tgk..setiap kali aku post gmbar mak..
mesti aku tulis heartbeat.. :')

dan banyak lagi perkara2 yg mak ajar aku untuk aku jadi seperti hari ni..
contohnya dlm membuat keputusan..
mak selalu mengajar aku memikir kan tindakkan dah hati org lain..
aku tengah bersedih skrg..
mak lah kekuatan aku..

mak...semoga 1 ari nanti zira mampu didik anak2 zira macam mak buat pada zira..
zira nak didik yg lebih baik lagi..
mak laa sumber inspirasi zira yg zira x pernah sedar..
sayang mak sngt2

aku menangis untuk kehilangan ramai orang yg aku sayang..
tapi untuk kehilangan mak dan ayah  dan keluarga ni..
aku belum bersedia..
aku slalu doa..
"apa pun dugaan yang diberi..jangan engkau ambil mak dan ayah dan keluarga aku ni..aku belum bersedia hidup tanpa mereka.."
Amin Ya Rahman..amin Ya Raheem..

coretan ini ditulis bukan untuk menunjuk kekayaan ku..
kekayaan itu sementara..
kekayaan mampu beli segalanya, tapi keluarga ini satu-satunya harta yg belum mampu aku miliki dengan kekayaan..
mak memang slalu buat sesuatu kebaikkan tapi tunjuk depan aku adik beradik..
sebabnya ingin mendidik..


ziya pssst:
terima kasih untuk orang dikeliling yg mengajar aku hidup dalam ketabahan..
mengajar kesabaran yg tinggi dalam melayan kerenah manusia..
hidup ini sentiasa belajar..
:)
kalau kita pernah mengalami sebuah keperitan..
jangan biarkan orang lain lalui nya..
hati kita tak sama.. kekuatan kita pun tak sama..
jangan ambil yg bukan hak kita..
sebab kadang2..orang x ingin pun berbuat jahat..tapi kita yg mendorong mereka berbuat begitu..
it's ok..pasti ada balasan yg baik 1 ari nanti..
:)
jangan ulang kesilapan..
ingat Allah..:)
kembali pada yang hak (ALLAH)


No comments:

Post a Comment